lördag, april 19, 2025
TEKNIK404-GEN och Unity: Nästa Generations 3D-Modellskapande

404-GEN och Unity: Nästa Generations 3D-Modellskapande

Någon gång önskat att du kunde beskriva ett 3D-objekt med ord och direkt se det renderas i din spelmotor? Nu är det faktiskt möjligt – och det är både snabbt, gratis och öppet för alla. 404-GEN har blivit den första plattformen för text-till-3D som blivit officiellt integrerad i Unity, en av spelvärldens mest använda spelmotor. Så vad betyder det här för dig som utvecklare, kreatör eller teknikentusiast?

Så Funkar 404-GEN: Text-Till-3D Och Gaussian Splatting

404-GEN genererar 3D-modeller baserat på en intressant teknik som heter Gaussian Splatting. I korthet handlar det om att skapa 3D-modeller genom att placera tusentals halvgenomskinliga ellipsformade figurer, kallade ”splats”, istället för vanliga polygoner. Resultatet? Föremål och miljöer som ser mycket verkliga ut, men som går snabbt och billigt att göra. Den största fördelen med 404-GEN är hur lätt den är att använda. Föreställ dig att du skriver en kort beskrivning, till exempel ”en gammal stenbänk med mossa” – och efter ungefär en minut dyker en detaljerad 3D-modell upp direkt i din Unity-scen.

Tekniken fungerar smidigt med alla Unitys renderingssystem, inklusive både URP och HDRP. Dessutom finns smarta verktyg för att ändra dina objekt. Såsom att dölja delar av en modell med utklippsverktyg, lägga till skuggor eller använda kollisioner. Programmet är gjort för att snabbt kunna prova och vara kreativ. Till skillnad från vanliga sätt där du behöver göra modellerna för hand, förbättra dem och exportera, slipper du nu stora delar av den processen. Det passar extra bra för prototyper och snabba iterationer, men beroende på krav kan ytterligare bearbetning krävas för färdiga kommersiella produkter.

Gaussian Splatting: En Ny Standard?

Även om polygoner varit grunden för 3D-grafik i många år, ser vi nu fler och fler användningar där Gaussian Splatting tar över. Renderingsprogram som V-Ray använder redan tekniken, och den har väckt stor uppmärksamhet tack vare sina möjligheter att visa naturligt ljus och speglingar Det snabba arbetssättet, den höga detaljnivån och den låga beräkningskostnaden gör att många tror att Gaussian Splatting kan bli nästa standard för 3D-modellering och rendering.

Öppen Källkod Och Decentralisering – För Alla

Något som verkligen sticker ut med 404-GEN är tanken bakom projektet. All AI-modellering är öppen för alla att använda och får också användas för att tjäna pengar, så du kan både använda och bygga vidare utan att oroa dig för licensproblem. Plattformen fungerar via ett nätverk utan en central ledare och bygger på Bittensor-teknik. Det betyder att det inte finns någon huvudperson som bestämmer, utan istället är det användarna tillsammans som hjälper till med datorkraft och idéer. Tänk blockchain – fast för kreativ 3D-kraft. Som en extra bonus är tjänsten helt gratis. Ingen avgift, betalvägg eller reklam. Hela tanken är att göra det lättare att prova nya saker och skapa, och att låta communityn leda vägen. Det syns också på att 404-GEN snabbt blivit en officiellt godkänd lösning hos Unity. Ett slags kvalitetsmärke som visar att tekniken är redo för både proffs och nyfikna användare.

Vad Betyder Det Här För Framtiden?

Så vad kan du som utvecklare, konstnär eller bara teknikintresserad ta med dig från den här utvecklingen? För det första betyder text-till-3D att arbetet går snabbare än någonsin. Du får mer tid åt själva skapandet, samtidigt som du kan testa detaljer, former och miljöer direkt. För spelindustrin, men också inom VR och AR, öppnar det möjligheter för mindre team – eller till och med ensamutvecklare – att skapa innehåll som tidigare bara stora företag med mycket pengar och många experter kunde göra.

Att plattformen är öppen och inte styrs av en enda aktör stärker också trenden med öppna och samverkande verktyg inom spelutveckling. Genom att skapa en ny kategori för decentraliserad teknik visar Unity att stora företag nu satsar på öppenhet, där användarna aktivt påverkar teknikens utveckling. På så sätt sprider sig nya idéer och förbättringar snabbt i gemenskapen – utan att fastna i långa beslutsprocesser.

Så kommer du igång på några minuter

Det är enkelt att prova 404-GEN. Allt du behöver göra är att installera tillägget för Unity.  När du är igång skapar du din första 3D-modell genom att bara skriva en kort textbeskrivning, till exempel ”en futuristisk bil”. Systemet genererar modellen automatiskt och visar den direkt i din scen. Du behöver inga förkunskaper eller krånglig konfiguration – allt är helt gratis från början.

Mer information och dokumentation hittar du här.

Om du läsa mer om text-to-3D <——-
En annan av våra mest populära artiklar inom kategorin Teknik är:
Apple Watch kan få AI-drivna hälsofunktioner – djupare analys av hälsodata direkt på handleden

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här
Captcha verification failed!
Captcha användarpoäng misslyckades. vänligen kontakta oss!

RELATERADE ARTIKLAR

Techies – Unboxa framtidens teknik

På Techies.se hittar du nyheter, guider och analyser om AI, mobilvärlden, innovationer och hållbar teknik. Vi tar dig genom den digitala revolutionen och presenterar det bästa inom teknikens framtid.