Tretton EU-länder, däribland samtliga svenska grannländer runt Östersjön, har gemensamt uppmanat EU-kommissionen att samordna skyddet mot de återkommande störningarna i satellitnavigering. Sverige undertecknade inte brevet, ett beslut som lämnar landet utanför det första samlade europeiska försöket att motverka GPS-störningar i regionen.
EU formar en GPS-sköld runt Östersjön
Sedan våren 2024 har varningsnotiserna om GNSS-störningar blivit tätare. Sjöfartsverket och Luftfartsverket rapporterar att fartyg och passagerarflyg periodvis tappar positionsdata över södra Östersjön, Finska viken och delar av Bottenhavet. Händelserna sammanfaller ofta med rysk och belarusisk elektronisk krigföring nära Kaliningrad och Pskov.
Mot den här bakgrunden skickade transport- och digitalministrar från 13 medlemsstater den 11 juni ett brev till kommissionen med krav på gemensam lägesbild, hårdare skydd av EU:s Galileo-system och snabbare utbyggnad av markbaserade reservnät.
Regeringen i Stockholm valde att inte ställa sig bakom skrivelsen. Civilminister Erik Slottner (KD) har ännu inte kommenterat motivet, medan EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) kallar beslutet ”obegripligt” och menar att Sverige riskerar att framstå som en säkerhetsmässig ensling.
Navigationsrisker för civilt och militärt Sverige
Satellitnavigering är central för containerlogistik, passagerartrafik, telekom, tidsstämplar i banksektorn och precisionsstyrda militära system. När signalen störs måste piloter och kaptener förlita sig på sekundära metoder, vilket ökar risken för avvikelser, förseningar och, i värsta fall, olyckor. Försvarsmakten riskerar samtidigt att få mindre exakt samverkan med NATO-partner som ingår i det nya skyddsnätet.
- Informationsglapp kan uppstå om svenska myndigheter inte får tillgång till den gemensamma EU-databasen för incidenter.
- Interoperabiliteten i multinationella militärövningar kompliceras när länderna arbetar efter olika säkerhetsprotokoll.
- EU-finansierade uppgraderingar av markbaserade reservsystem riskerar att gå Sverige förbi.
Tyst regering, högljudd opposition
I riksdagen tänker oppositionen kalla regeringen till utskottsförhör om Östersjöns GPS-risker. Samtidigt visar nya siffror från Sjöfartsverket att antalet GNSS-avbrott i svensk ekonomisk zon nästan fördubblats sedan årsskiftet. Färjerederier på linjerna Stockholm–Tallinn och Karlskrona–Gdynia uppger att de redan tvingats lägga om rutter till säkrare farleder vid minst tre tillfällen i juni.
EU-beslut den 27 juni 2025?
Frågan väntas lyftas på EU-transportrådets möte den 27 juni. Kommissionen ska då presentera en första handlingsplan mot GNSS-störningar. Om navigationsproblemen fortsätter under sommarens intensiva trafik, inte minst under NATO-övningen Northern Horizon i augusti, ökar trycket på regeringen att välja väg – antingen ansluta sig till EU:s linje eller presentera en helt nationell lösning.
Följ Techies.se för dagliga uppdateringar om hur teknik, geopolitik och svensk säkerhet korsar varandra.
Källor
- “Sverige står utanför initiativ för GPS-skydd”, 20 juni 2025. omni.se
- Baltic Times, “13 member states… call for EU response to GNSS interference”, baltictimes.com
- SVT Nyheter, “Sjöfartsverket utökar varningen för GPS-störningar i Östersjön”